Vi flög hem från Rom över den klassiska lunchtiden. Vi skulle lyfta kl. 11.30 men blev sittandes på marken i ytterligare 40 minuter, så när vi väl var uppe i luften och de började rulla ut serveringsvagnarna var vi dödshungriga. När jag bläddrade genom menyn blev jag både besviken och provocerad. Inte ett enda vegetariskt alternativ. Jo, snacks och godis en masse förstås men nu snackar vi mat. Där fanns köttbullar med potatismos, toast med ost och skinka, pastasallad med kyckling, charkbricka, nudelsoppa med kyckling, rågmacka med ost och skinka. Eller nu ljuger jag, det fanns faktiskt ETT alternativ och det var en trött macka, torrare än sahara, men en tunn liten ostskiva på. Jag frågade flygvärdinnan om det verkligen inte fanns något utan kött och då föreslog hon nudelsoppan. MED kyckling. Såklart inte hennes fel men alltså, är det bara jag som reagerar på detta?! Att ett modernt flygbolag, i detta fallet Norweigan, inte kan erbjuda ett enda vego alternativ på en lunchflight som är över tre timmar? Maten är ju extra viktig just när man reser, man vill komma fram fräsch och pigg, oavsett om man reser i jobbet eller privat. Och ombord är ju valmöjligheterna något begränsade, borde man inte så uppmuntra sina resenärer till att göra smarta val? Eller åtminstone öka utbudet så det finns EN vegetarisk pastasallad eller nudelsoppa UTAN kyckling? Vore inte det en fin tanke rent klimatmässigt om inte annat? Som en liten kompensation till den miljöbov det är att flyga, att vi i alla fall kan välja grönt och smart ombord på flyget? Jag förstår att allt handlar om pengar och sälj, som allt i denna värld, men jag har så svårt att tro att ett vego alternativ inte skulle sälja? Har man som flygbolag gjort en undersökning som visar att resenärerna inte efterfrågat ha vego? Jag skulle verkligen vilja veta. Och jag förstår att man inte kan ta hänsyn till alla specialkostare och allergier men just vego känns väl knappt som specialkost 2018. Gäsp. Har vi inte kommit längre än så? En undersökning som publicerades i november 2017 visar att fyra av tio svenskar (40%) äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Varannan väljer vego främst av miljö- och klimatskäl.* Någon av dessa 40 % flyger garanterat då och då. Och jag begär inte att flygbolaget kan göra en meny enbart utifrån oss svenskar men det borde rimligtvis vara en indikation på åt vilket håll trenden pekar. Borde man som flygbolag dessutom inte vara intresserad av att hänga med i trenden, visa att man är medveten och tar sitt ansvar? De som vill kan ju njuta av sina köttbullar eller kycklingsallad i godan ro ändå. Tycker bara det känns så otroligt omodernt och bakåtsträvande att inte ens valet finns, om de ändå har en meny ombord? Och ja, jag vet att man kan köpa med sig egen mat ombord och jag brukar alltid göra det på utresan. Men på hemvägen är det alltid svårare och den här gången hann vi helt enkelt inte. Då kanske man förlitar sig till att flygbolaget som man betalat tusentals kronor till i alla fall kan erbjuda en schysst lunch man kan få köpa ombord. Är jag bortskämd och helt ute och cyklar eller håller ni med mig? (Källa: Sifo på uppdrag av Axfood).