ANJA FORSNOR WÄRN
Anja är författare, bloggare och livsstilsrådgivare som jobbar med hälsa och hållbarhet. 2019 gav hon ut boken Self-care tillsammans med Alexandra Pizzoni och driver även en podd under samma namn. Här är hennes blogg.
Annons

Egen blåbärskvarg vs. smaksatt kvarg?

blåbärskvarg

kvarg-blåbär

Kvarg har ju verkligen flyttat från fitnessvärlden rakt in i varje svenskt kylskåp och något som är starkt förknippat med träning och nyttigt. Vad är det då för skillnad mellan t.ex. turkisk yoghurt och kvarg? Jo, kvarg innehåller mindre fett och mer protein vilket gör att det mättar mer helt enkelt.

Annons
Annons

På senare tid har det dykt upp flera varianter på smaksatt kvarg som förstås är väldigt god. Mjuka, krämiga och inte alls så torra och tråkiga som den naturella kvargen. Hurra! Och samtidigt nyttigt! Eller?

Sanningen är att de flesta smaksatta varianter kvarg innehåller otroligt stora mängder socker. Lindahls blåbärskvarg innehåller t.ex. 76 gram socker per 500 grams förpackning vilket motsvarar cirka 25 bitar socker. Eller två burkar Coca Cola. Det skulle säkert funka som dessert i många sammanhang, men personligen skippar jag gärna denna sockerchock till frukost. Och framförallt tror jag att många missar att faktiskt kolla innehållsförteckningen eftersom vi nu lärt oss att kvarg är nyttigt. Sen finns det ju lite olika ”sockerfria” varianter sötat med massa sötningsmedel men jag tycker personligen de smakar lite funky.

Annons

Jag äter inga stora mängder kvarg då jag tycker den är lite sträv och torr i konsistensen, men ibland när jag vill ha något snabbt mellanmål brukar röra ihop min egna variant. Valio har en laktosfri mjuk kvarg som jag tycker är god. Den vispar jag med lite rismjölk, kokosmjölk eller vatten, frusna bär, lite vaniljpulver, kanel och kardemumma. Eller så mixar jag en klick kvarg med frysta bär till en härlig glassis konsistens.

Det kallar jag bra frukost och mellanmål, nyttigt och supergott!

2 kommentarer till “Egen blåbärskvarg vs. smaksatt kvarg?”

  1. Tips på mellanmål | Anjaanja.elle.se skriver: 14 november 2014 kl 10:44

    […] Naturell kvarg vispat med bär, kanel och kardemumma […]


  2. Hur ser en vanlig matdag ut för mig? | Anjaanja.elle.se skriver: 23 februari 2015 kl 11:21

    […] 16.00 – Laktosfri kvarg med blåbär, vaniljpulver och kokos. Äter jag mellanmål hemma kan det bli lite kvarg, keso, ägg eller […]


Dela på:
Laddar