Det absolut svåraste med mitt jobb är samarbeten. Det är en känslig puck och något jag lägger otroligt mycket tankekraft, energi och tid på. Så därför ville jag prata lite närmare med er om just samarbeten. Jag vet att väldigt få av oss hurrar för ännu mer reklam och sponsrat innehåll, vi blir matade med det i överflöd och långt ifrån allt känns träffande och intressant. Men i mitt företag är jag helt beroende av samarbeten. Det kan visa sig genom sponsrat innehåll i min blogg, på Instagram, genom events och liknande. Väldigt få kan leva på sin blogg utan att göra ett enda samarbete, det spelar ingen roll hur stor man är och hur mycket trafik man drar - trafiken är bara värd något om den går att sälja. Det kan låta krasst men det är så det funkar. Oavsett om man bloggar på egen plattform helt i egen regi eller tillhör ett varumärke som jag via ELLE så får i stort sett ingen betalt bara för att blogga och skapa innehåll om det inte finns något ytterligare kommersiellt värde. Jag är extremt selektiv och noggrann med vilka samarbeten jag tackar ja till, faktum är att jag tackar nej till mycket. För mig är det viktigt att jag kan stå för varumärket, att det är en produkt jag kanske redan använder eller kan tänka mig att köpa. Det får aldrig strida mot mina värderingar. Samarbetet ska vara genuint och allra helst tillföra er något, jag skulle aldrig någonsin göra något bara för att jag får betalt. Ni, mina läsare, är det viktigaste jag har i mitt jobb och jag är otroligt mån om att aldrig missbruka ert förtroende. Varje gång jag gör ett samarbete släpper jag ju in ett varumärke i vår gemenskap här i bloggen och det är aldrig värt något om det skulle slå det minsta lilla fel. Jag kan inte minnas att jag gjort något samarbete som jag fått kritik för eller som orsakat någon läsarstorm, det tolkar jag som något positivt. Det jag däremot kan sakna är lite hejarop, likes och support när jag faktiskt gör något genomtänkt och bra. Det är trots allt dessa samarbeten som gör att jag kan fortsätta med mitt jobb och som gör att ni kan läsa min blogg varje dag, komma med förslag och önskemål på innehåll, ställa frågor som jag alltid besvarar, lyssna på podden och ta del av allt jag gör. GRATIS. Varje dag är detta en tjänst som aldrig kostar er läsare en krona och jag skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt. Samtidigt som det är ett jobb som ska försörja mig. Det tråkiga i sammanhanget är att engagemanget alltid sjunker på samarbetsinlägg. Alltid, så fort det är annonsmärkt oavsett hur det är utformat i text och bild. Jag begär inte att någon ska klicka på länkar, köpa produkten eller engagera sig i något. Jag vill aldrig att mina kanaler ska uppmuntra till konsumtion eller några måsten över huvudtaget, ni kan enkelt scrolla vidare till nästa inlägg. Men jag vill ändå att vi ska vara transparenta mot varandra här. För jag vill att ni ska veta att jag bara gör samarbeten jag tror på och tycker är roliga, jag lägger ner extremt mycket tid på dem och är otroligt mån hur jag formulerar mig så att det alltid ska kännas äkta. Och då kan jag inte låta bli att tänka... att om man följer mig och någonstans gillar det jag gör, kanske skulle det då vara rimligt att också gilla de inläggen lite då och då? Man behöver inte nödvändigtvis uppskattar produkten i sig, men kanske ser att jag verkligen lagt manken till och åtminstone kan gilla eller slänga iväg en liten kommentar för att supporta MIG. Det är ju trots allt dessa samarbeten som gör att jag kan fortsätta jobba med det jag gör och som gör att ni kan fortsätta ta del av allting, gratis. Bara en liten tanke sådär. Hur tänker ni? foto Clément Morin